• Vad är direkthandel?

Vad menar vi med
direktförsäljning / direkthandel?

Direktförsäljning/direkthandel initieras vid personliga möten utanför de traditionella försäljningsställena. Vi brukar säga att direktförsäljning/direkthandel är butikslös. En visning eller försäljning kan i princip ske var som helst; hos grannen, på arbetsplatsen eller på någon helt annan plats. Andra former är temakvällar, seminarier och telefonförsäljning. Fortfarande tas många kundkontakter genom hembesök (dörrknackning).

Hempartyt är kanske den vanligaste och mest kända formen av direktförsäljning/direkthandel. Vid ett hemparty bjuder värden eller värdinnan hem vänner och bekanta som under informella former får titta, känna, klämma, dofta, smaka på och prova produkterna. Det hela sker under ledning av en utbildad direktsäljare.
De vanligaste produkterna i svensk direktförsäljning/direkthandel är kosmetik, kosttillskott, hälsopreparat, hushållsprodukter, rengöringsprodukter, kläder, böcker och telefonabonnemang. Det finns nära 100 000 direktsäljare i Sverige. Branschen omsatte 2014 nästan 3 miljarder kronor i Sverige och befinner sig i tillväxt.