Vad är direkthandel?

Personliga möten utanför de traditionella försäljningsställena

Direkthandel initieras vid personliga möten utanför de traditionella försäljningsställena. Vi brukar säga att direkthandel är butikslös. En visning eller försäljning kan i princip ske var som helst; hos grannen, på arbetsplatsen eller på någon helt annan plats. Andra former är temakvällar, seminarier och telefonförsäljning. Fortfarande tas många kundkontakter genom hembesök (dörrknackning).

Hempartyt (Homeparty) är kanske den vanligaste och mest kända formen av direkthandel. Till ett Homeparty bjuder värden eller värdinnan hem vänner och bekanta som under informella former får titta, känna, klämma, dofta, smaka på och prova produkterna. Det hela sker under ledning av en utbildad säljare.

De vanligaste produkterna i svensk direkthandel är

  • Kosmetik
  • Kosttillskott
  • Hälsopreparat
  • Hushållsprodukter
  • Rengöringsprodukter
  • Kläder
  • Böcker
  • Telefonabonnemang

Det finns nära 155 000 direktsäljare i Sverige. Direkthandelsbranschen befinner sig i ständig tillväxt och omsatte 2019 2,2 miljarder kronor i Sverige.