2. /
  7. PRESSMEDDELANDE 23 september 2022
PRESSMEDDELANDE 23 september 2022
Pressmeddelande 2022-09-23
Sara Serray blir Årets Kvinnliga Entreprenör!

Sara Serray är apotekare i grunden och började mixtra hemma i köket för att ta fram ett nyttigare alternativ till vanligt godis. Resultatet blev Wellibites, ett helt veganskt och vitaminberikat gelégodis, fritt från gluten, palmolja och socker. Målet var att skapa något eget och utveckla produkter som bidrar till bättre folkhälsa.

– Att utveckla godis som ökar njutningen samtidigt som det minskar risken för fetma och diabetes känns bra, säger Sara Serray. När systerdottern sa ok visste jag att det fungerade, fastslår Sara.

Priset Årets Kvinnliga Entreprenör delas ut i samband med Direct Selling Swedens stora gala på Grand Hotel i Stockholm den 12 november 2022.

– Det är med stor respekt och beundran som vi vill uppmärksamma Saras entreprenöriella resa, inte minst då hon har egen erfarenhet från vår bransch som säljare och marknadsförare. Att sälja och marknadsförs sig via Direktförsäljning är en av de bästa skolorna för att testa sin egen förmåga och utveckla ett vinnande entreprenörskap säger Ordförande i Direct Selling Sweden Krister Fraser.

Sara Serray har en Master of science in pharmacy från Göteborgs universitet och är utbildad apotekare. Efter sju år på universitet bestämde hon sig för att starta eget och började tillverka nyttigt godis hemma i köket. På vägen till sin succé var hon tvungen att sälja sin lägenhet och säga upp sig från sitt jobb. Hon medverkade i SVT:s draknästet och snart kom det bud från både drakar och andra investerare. Företaget Wellibites bildades 2018 och är idag en framgångssaga som ständigt växer med nya produkter och marknader.

– Direct Selling Swedens årliga utmärkelse Årets Kvinnliga Entreprenör syftar till att lyfta fram kvinnliga entreprenörer som inspirerar andra till att utveckla sitt företagande. Sara Serray är ett lysande exempel på detta, säger Krister Fraser, ordförande i Direct Selling Sweden.

Direct Selling Sweden är branschorganisationen för svensk direkthandel, en bransch där 65 procent av säljarna i organisationens medlemsföretag är kvinnor. Att visa på goda exempel och lyfta fram inspirerande kvinnliga entreprenörer är därför en naturlig del av vår verksamhet, därför har vi sedan 2012 delat ut utmärkelsen Årets Kvinnliga Entreprenör.

För mer information, kontakta Krister Fraser, ordförande i Direct Selling Sweden, på telefon 040-29 43 70. Du kan också skicka e-post till info@directsellingsweden.se.

Krister Fraser/Ordförande Direct Selling Sweden
Direct Selling Sweden (DSS) är branschorganisationen för företag som arbetar med direkthandel, d.v.s. försäljning som sker vid personliga möten utanför traditionella försäljningsställen. Föreningen har ett 25-tal medlemsföretag som tillsammans sysselsätter ca 70 % av direkthandelns totalt mer än 100 000 direktsäljare, de flesta kvinnor. Branschen omsätter ca 2 miljarder i Sverige och har varit i kontinuerlig tillväxt. Föreningens huvuduppgifter är att bevaka medlemmarnas intressen och skydda konsumenten, att verka för god affärssed och att utveckla branschen. DSS är remissorgan vid lagstiftning som påverkar direkthandeln. DSS bedriver också upplysningsverksamhet gentemot Konsumentverket och andra myndigheter, samt informerar branschen om ny lagstiftning. DSS är medlem i SELDIA (the European Direct Selling Association) och WFDSA (World Federation of Direct Selling Associations).
Direct Selling Sweden
Kärleksgatan 2A 211 45 Malmö
info@directsellingsweden.com

Avregistrera dig från nyhetsbrevet här:unsubscribe from this list.